1. Inleiding
Kwaliteit van paramedicus én paramedische zorg
Je bent trots op jouw vak en dat draag je uit door kwaliteitsregistratie. Daarmee laat je aan cliënten én zorgverzekeraars zien dat je continu leert en verbetert en dat je staat voor goede zorg. Het Kwaliteitsregister Paramedici heeft bewust de koers gezet op vertrouwen. En vindt het belangrijk om activiteiten te vereenvoudigen en administratieve lasten te verminderen.
Kwaliteit van de professional en kwaliteit van de zorgverlening zijn twee aparte elementen van kwaliteit. Maar ze hangen wel samen. Met andere woorden: de kwaliteit van de paramedicus is onderdeel van de kwaliteit van de paramedische zorg. Met een kwaliteitsregistratie maak je inzichtelijk dat je zorg verleent volgens de laatste stand van de wetenschap en de praktijk én dat je kwaliteitsinstrumenten inzet voor verbetering van de zorg.
Kwaliteitsregistratie
Het Kwaliteitsregister Paramedici is een onafhankelijke netwerkorganisatie waarin de paramedische beroepsverenigingen samenwerken. Het Kwaliteitsregister Paramedici voert de kwaliteitsregistratie uit voor de volgende paramedische beroepen: diëtisten, ergotherapeuten, huidtherapeuten, MBB’ers, logopedisten, oefentherapeuten, optometristen, orthoptisten en podotherapeuten. Deze beroepen hebben met elkaar gemeen dat ze geregeld zijn in de Wet BIG en beschermde titels hebben.
De paramedische beroepsverenigingen werken vanuit een gelijke set kwaliteitscriteria. De afzonderlijke wensen en behoeften van de beroepsverenigingen zijn zoveel mogelijk opgenomen. Uniformiteit in de kwaliteitscriteria waarborgt immers een gelijke en objectieve beoordeling van de professionele en persoonlijke ontwikkeling van paramedici. Zo is de kwaliteit van het professioneel handelen toetsbaar en zichtbaar.
Bij kwaliteitsregistratie draait het om enerzijds werkervaring en anderzijds deskundigheidsbevordering. Bij de werkervaring gaat het om het aantal cliëntgebonden werkzaamheden. We noemen dat ‘cliënturen’. Voor de deskundigheidsbevordering zijn activiteiten vastgesteld. De bedoeling is dat paramedici steeds meer gestructureerd en cyclisch werken aan kwaliteitsverbetering als zorgverlener. Daarbij is reflectie op eigen handelen belangrijk, ook in samenwerking met anderen.
Nieuwe criteria
Voor je liggen de kwaliteitscriteria 2020-2025. Deze zijn het resultaat van een uitgebreid en zorgvuldig ontwikkeltraject:
- De eerder ontwikkelde sets zijn in samenspraak met de paramedische beroepsverenigingen opnieuw bekeken. Hierbij zijn de trends & ontwikkelingen in de zorg meegenomen en is een beeld gevormd van de competenties die paramedici in 2025 moeten hebben.
- Aansluitend heeft een evaluatie onder geregistreerden plaatsgevonden.
- Tijdens een schriftelijke consultatie zijn stakeholders, zoals bijvoorbeeld cliënten- en patiëntenorganisaties, uitgenodigd om te reageren op de definitieve conceptversie van de nieuwe criteria.
De kwaliteitscriteria 2020–2025 zijn toekomstbestendig en blijven dit ook. De activiteiten met betrekking tot deskundigheidsbevordering kunnen namelijk zo nodig tussentijds in lijn worden gebracht met de trends & ontwikkelingen in de zorg. De criteria zijn definitief vastgesteld door het KP-bestuur én de afzonderlijke paramedische beroepsverenigingen.