Wat verandert er op 1 januari 2025 in de werkwijze voor accreditatie van intercollegiaal overleg?

ADAP introduceert een nieuwe werkwijze voor het aanvragen van accreditatie voor intercollegiaal overleg. Dit gebeurt stapsgewijs: we starten bij de beroepsgroep logopedisten en in het bijzonder bij de Kwaliteitskringen van de beroepsvereniging van logopedisten, de NVLF. Medio 2026 besluiten we of de nieuwe werkwijze voor alle beroepsgroepen wordt overgenomen.

Wil jij accreditatie aanvragen voor intercollegiaal overleg voor één van deze beroepen?

  • Diëtisten
  • Ergotherapeuten
  • Huidtherapeuten
  • MBB’ers
  • Oefentherapeuten
  • Optometristen
  • Orthoptisten
  • Podotherapeuten

Dan verandert er nu nog niets. Je kunt dezelfde werkwijze aanhouden als voorgaande jaren.  We hopen dat jullie intercollegiaal overleg in 2025 weer nieuwe inzichten, verdieping en verbondenheid brengt. Veel succes met jullie overlegmomenten, waarin jullie met elkaar de kwaliteit van het vakgebied versterken! 

Wil jij accreditatie aanvragen voor intercollegiaal overleg voor logopedisten en is de IO-groep geen NVLF kwaliteitskring?  

Dan hebben we goed nieuws. Met ingang van 1 januari 2025 wordt voor logopedisten de accreditatie  voor het intercollegiaal overleg vooraf toegekend. Dit betekent dat na elke bijeenkomst de punten direct worden bijgeschreven in het digitaal portfolio van de deelnemers!

  • De accreditatie wordt vanaf 1-1-2025 vooraf toegekend. Dit betekent dat de IO-groep zeker weet dat de toegekende accreditatiepunten daadwerkelijk worden toegekend.
  • De accreditatie wordt toegekend als de IO-groep op basis van het jaarplan voor het komende jaar kan laten zien dat ze een kwalitatief goed overleg organiseren.
  • Er is geen tussentijdse beoordeling nodig voor logopedisten die tijdens de lopende accreditatie periode zich willen herregisteren. De punten worden na elk overleg direct bijgeschreven in het digitaal portfolio (na het toevoegen van de presentatie).
  • Natuurlijk worden van elk overleg notulen gemaakt. De notulen leggen inzichten, reflecties en afspraken vast, waardoor het overleg zijn doel daadwerkelijk bereikt en bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling en verantwoording binnen het vak. Ze zorgen voor continuïteit en zijn nuttig bij toekomstige casussen, ook voor collega’s die een sessie hebben gemist.
  • De rest van de werkwijze blijft gelijk: na elke bijeenkomst voeg je de presentie en notulen toe.
  • De jaarplannen en notulen worden gebruikt om feedback te geven waarmee de IO-groep het intercollegiaal overleg kan verbeteren.

Wij wensen jullie veel succes en inspiratie bij de start van het intercollegiaal overleg dit jaar! Jullie inzet en samenwerking dragen bij aan waardevolle inzichten en de verdere ontwikkeling van het vak. 

Wil jij accreditatie aanvragen voor intercollegiaal overleg van een NVLF kwaliteitskring?  

We hebben goed nieuws. Met ingang van 1 januari 2025 kunnen NVLF kwaliteitskringen voor twee jaar accreditatie aanvragen voor intercollegiaal overleg. De accreditatie wordt vooraf toegekend. Dit betekent minder administratieve lasten en na elke bijeenkomst worden de punten direct bijgeschreven in het digitaal portfolio! Voorwaarde hiervoor is dat je als kwaliteitskring al eerder een accreditatieperiode succesvol hebt doorlopen. Is dit anders? Dan gelden de voordelen die onder het voorgaande kopje zijn beschreven.

De voordelen van de nieuwe werkwijze voor de NVLF kwaliteitskringen:

  • De accreditatie wordt toegekend voor twee jaar. Dus minder administratieve lasten.
  • De accreditatie wordt vanaf 1-1-2025 vooraf toegekend. Dit betekent dat de kwaliteitskring vooraf zekerheid heeft dat de accreditatiepunten worden toegekend.
  • De accreditatie wordt toegekend als de kwaliteitskring op basis van het jaarplan voor het komende jaar kan laten zien dat ze een kwalitatief goed overleg organiseren.
  • Het jaarplan en de notulen van een kwaliteitskring worden gebruikt om feedback te geven waarmee de kwaliteitskring het intercollegiaal overleg kan verbeteren.
  • Er is geen tussentijdse beoordeling nodig voor logopedisten die tijdens de lopende accreditatie periode zich willen herregisteren. De punten worden na elk overleg direct bijgeschreven in het digitaal portfolio (na het toevoegen van de presentatie).
  • Natuurlijk worden van elk overleg notulen gemaakt. De notulen leggen inzichten, reflecties en afspraken vast, waardoor het overleg zijn doel daadwerkelijk bereikt en bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling en verantwoording binnen het vak. Ze zorgen voor continuïteit en zijn nuttig bij toekomstige casussen, ook voor collega’s die een sessie hebben gemist.
  • Na twee jaar vraag je opnieuw accreditatie aan. Op basis van notulen van het voorgaande jaar en het jaarplan voor het komende jaar wordt de accreditatie weer toegekend.  

Succes de komende twee jaar met het intercollegiaal overleg! We zijn benieuwd naar de inzichten en ontwikkelingen die jullie als groep samen zullen bereiken. Elke ontmoeting is een kans om van elkaar te leren en je eigen deskundigheid verder te brengen.