Feedback vragen bij IPO fase 1, hoe werkt dat?
Om te starten met je IPO voeg je de activiteit IPO fase 1 toe in je digitaal portfolio. Bij de eerste fase van IPO vraag je feedback aan collega’s (minimaal 3), andere beroepsbeoefenaren (minimaal 3), verwijzers (minimaal 3) of cliënten (minimaal 10) o.b.v. een vragenlijst.
Bijvoorbeeld:
- Minimaal 3 collega’s en/of andere beroepsbeoefenaren en/of verwijzers. (Bijvoorbeeld 1 collega en 2 verwijzers.)
- Wanneer je (ook) feedback wil vragen aan cliënten: Minimaal 10 cliënten waarmee je afgelopen jaar contact hebt gehad
- Méér feedback vragen mag altijd, bijvoorbeeld aan 3 collega’s en 2 verwijzers
Je vult deze vragenlijst ook zelf in. Daarna reflecteer je op de feedback door onder andere te beschrijven wat opvalt, wat je herkent en waar je aan zou willen werken.
Heb je besloten om feedback te vragen bij collega’s, andere beroepsbeoefenaren of verwijzers, dan kun je vervolgens een keuze maken uit een grote IPO-vragenlijst of een middelgrote (verkorte) IPO-vragenlijst. We lichten ze kort toe zodat je een passende keuze kunt maken voor de omvang van de vragenlijst.
-
Grote IPO-vragenlijst
Deze vragenlijst gebruik je als je geen idee hebt waar jouw ontwikkelbehoeften ongeveer liggen. Om een beeld te krijgen gebruik je de lijst met rond de 60 vragen. Je gooit een groot net uit om zo breed mogelijk te kunnen kijken en uitvragen. Het voordeel van deze lijst is dat je blinde vlekken voorkomt: de vragen gaan over elk van de zeven competenties.
-
Middelgrote (verkorte) IPO-vragenlijst
Deze vragenlijst gebruik je als je al helder hebt op welke competenties je je wilt richten als het gaat om jouw professionele ontwikkeling. Het persoonlijk overzicht met competenties in het digitaal portfolio geeft je een idee. De circa 30 vragen zijn gericht op het paramedisch handelen en twee andere competenties. Dus in totaal drie van de zeven competenties. Je gooit als het ware een klein net uit omdat je gericht wilt vangen.
Feedback: wie vraag je wat?
Als je slim bent, zet je IPO gericht in bij collega’s of andere beroepsbeoefenaren of verwijzers of cliënten. De vragenlijsten uitzetten bij collega’s, andere beroepsbeoefenaren of verwijzers kan natuurlijk altijd. Bij feedback vragen aan cliënten kun je ook gebruik maken van de lijsten. Maar let op: als je ook klantervaringen meet in het kader van PREM en PROM, dan kun je overwegen de vragenlijsten niet in te zetten richting cliënten. Waarom? Dat heeft voordelen voor zowel de cliënt als jezelf. Je belast de cliënt immers minder met vragen. Én je pakt punten deskundigheidsbevordering bij zowel IPO als het meten van klantervaringen (PREM/PROM). Beide zijn aparte activiteiten die je voor je kwaliteitsregistratie kunt indienen. Dubbele punten dus!